De Loopbaanmonitor onderwijs richt zich op de ontwikkeling van de arbeidsmarktpositie van recent afgestudeerde leraren. Het onderzoek kent twee onderdelen: analyses op CBS-microdata (afstudeercohorten 2016-2021) en een enquête onder pas afgestudeerden van de lerarenopleidingen (cohort 2022 en cohort 2023).
De Integrale Personeelstelling Onderwijs (IPTO) wordt jaarlijks in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) uitgevoerd. Het betreft een telling op alle scholen in het voortgezet onderwijs (vo), waarbij voor al het lesgevend personeel gegevens worden verzameld over vakken en bevoegdheden.
Dit rapport biedt een prognose van de onderwijsarbeidsmarkt voor het primair onderwijs (po), voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo), gebaseerd op actuele gegevens zoals de referentieraming 2024, personeelsformatiegegevens (tot oktober 2023) en de Macro Economische Verkenning (MEV).
Dit rapport geeft een indruk van de toekomstige arbeidsmarkt voor leraren in het primair onderwijs (po) in de regio Noord-Holland, bestaande uit arbeidsmarktregio’s Noord-Holland Noord, Zaanstreek/Waterland, Zuid-Kennemerland en IJmond, Groot Amsterdam en de Gooi en Vechtstreek. De stad Amsterdam zal separaat beschouwd worden.
Dit rapport geeft een indruk van de toekomstige arbeidsmarkt voor leraren in het voortgezet onderwijs (vo) in de regio Noord-Holland, bestaande uit arbeidsmarktregio’s Noord-Holland Noord, Zaanstreek/Waterland, Zuid-Kennemerland en IJmond, Groot Amsterdam en de Gooi en Vechtstreek. De stad Amsterdam zal separaat beschouwd worden.
Personeelstekorten in het primair onderwijs zijn inmiddels een aantal jaar onder ons. Om meer inzicht te krijgen in de omvang en spreiding van de tekorten is er sinds 2020 een tekortmeting in de G5 (Almere, Amsterdam, ’s-Gravenhage, Rotterdam en Utrecht) en sinds 2021 ook in de rest van het land.
Dit rapport beschrijft de tweede landelijke meting van de tekorten in het voorgezet onderwijs (vo). De meting is verricht met behulp van online vragenlijsten waarin vestigingen in het vo naar het tekort aan leraren en schoolleiding is gevraagd. Daarbij is zowel naar openstaande als verborgen tekorten gevraagd, zowel voor reguliere posities als bij vervanging.
Lichamelijke inactiviteit is wereldwijd een groeiend probleem dat grote gevolgen kan hebben voor de gezondheid. Om te meten hoeveel mensen aan lichaamsbeweging doen, worden meestal vragenlijsten gebruikt. De laatste tijd is er echter veel interesse in objectievere meetmethoden, zoals het gebruik van draagbare activiteitstrackers.
De invloed van de Big Five persoonlijkheidskenmerken op mentale gezondheidsproblemen is algemeen erkend. Het is echter onduidelijk of deze kenmerken tijdens de COVID-19-pandemie dezelfde rol speelden als ervoor. Dit onderzoek had als doel deze kenniskloof op te vullen.
Jaarlijks verschijnen rapporten waarin het huidige personeelstekort in het voortgezet onderwijs (vo) en voorspellingen voor de toekomstige arbeidsmarkt voor onderwijspersoneel op landelijk niveau beschreven worden. Dit rapport maakt deel uit van een reeks regionale rapportages, waarin de bevindingen uit de landelijke rapporten voor specifieke onderwijsregio's samengevat worden.