Publicaties

Filters

Zoeken
Jaar
Werkvelden
Expertises
Auteur
Type publicatie

publicaties

Wetenschappelijk rapport - 2025

Arbeidsmarktramingen onderwijsregio’s voortgezet onderwijs 2024 – landsdeel Noordwest-Nederland (onderdeel van een vijfdelige reeks)

Onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - De arbeidsmarkt voor leraren kenmerkt zich al diverse jaren door krapte. Om die krapte het hoofd te bieden, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de verwachtingen voor de arbeidsmarkt.
ArbeidsmarktOnderwijs
Lerarentekort in het voortgezet onderwijs

Arbeidsmarktramingen onderwijsregio’s primair onderwijs 2024 – landsdeel Noordwest-Nederland (onderdeel van een vijfdelige reeks)

Onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - Al geruime tijd is er in Nederland sprake van lerarentekorten. Om deze gericht aan te kunnen pakken is het belangrijk om inzicht te krijgen in eventueel bestaande tekorten en de verwachte ontwikkelingen.
ArbeidsmarktOnderwijs
Leerlingen op de basisschool met hun leraar
Wetenschappelijk rapport - 2025

Waarschuwen bij beleggen

Bij beleggingsproducten worden waarschuwingen getoond als ‘Beleggen brengt risico’s met zich mee. U kunt uw inleg verliezen’. Hoewel het belangrijk is dat consumenten gewaarschuwd worden voor de risico’s van beleggen, is het ook van belang dat de waarschuwing niet álle consumenten afschrikt.
ConsumentengedragFinancieel gedrag
Artikel in tijdschrift - 2025

How important are user-generated data for search-result quality? Experimental evidence

Online zoekmachines worden elke dag door miljarden mensen gebruikt. Ze zijn erg belangrijk voor andere sectoren en hebben veel invloed op de economie, politiek en samenleving. De laatste jaren is er een grote discussie ontstaan over de vraag: leveren sommige zoekmachines betere resultaten omdat hun algoritme beter is, of omdat ze toegang hebben tot meer gegevens van eerdere zoekopdrachten?
Digitalisering
Koppeling van data in surveyonderzoek
Wetenschappelijk rapport - 2025

Personeelstekorten middelbaarberoepsonderwijs

Dit rapport beschrijft de eerste landelijke meting van de tekorten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). De meting is verricht met behulp van online vragenlijsten waarin onderwijsteams in het mbo naar het tekort aan docenten en instructeurs op peildatum 1 oktober 2024 is gevraagd. Daarbij is zowel naar openstaande als verborgen tekorten gevraagd.
ArbeidsmarktOnderwijs
Personeelstekort middelbaar beroepsonderwijs
Wetenschappelijk rapport - 2024

Loopbaanmonitor onderwijs 2024

De Loopbaanmonitor onderwijs richt zich op de ontwikkeling van de arbeidsmarktpositie van recent afgestudeerde leraren. Het onderzoek kent twee onderdelen: analyses op CBS-microdata (afstudeercohorten 2016-2021) en een enquête onder pas afgestudeerden van de lerarenopleidingen (cohort 2022 en cohort 2023).
ArbeidsmarktOnderwijs
Leerling steekt hand op in klas
Wetenschappelijk rapport - 2024

IPTO: vakken en bevoegdheden in het voortgezet onderwijs – peildatum 1 oktober 2023

De Integrale Personeelstelling Onderwijs (IPTO) wordt jaarlijks in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) uitgevoerd. Het betreft een telling op alle scholen in het voortgezet onderwijs (vo), waarbij voor al het lesgevend personeel gegevens worden verzameld over vakken en bevoegdheden.
ArbeidsmarktOnderwijs
Wetenschappelijk rapport - 2024

Arbeidsmarktramingen onderwijs 2024

Dit rapport biedt een prognose van de onderwijsarbeidsmarkt voor het primair onderwijs (po), voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo), gebaseerd op actuele gegevens zoals de referentieraming 2024, personeelsformatiegegevens (tot oktober 2023) en de Macro Economische Verkenning (MEV).
ArbeidsmarktOnderwijs
Leerlingen op de basisschool met hun leraar
Wetenschappelijk rapport - 2024

Arbeidsmarktramingen primair onderwijs 2024 – regio Noord-Holland (onderdeel van een 14-delige reeks)

Dit rapport geeft een indruk van de toekomstige arbeidsmarkt voor leraren in het primair onderwijs (po) in de regio Noord-Holland, bestaande uit arbeidsmarktregio’s Noord-Holland Noord, Zaanstreek/Waterland, Zuid-Kennemerland en IJmond, Groot Amsterdam en de Gooi en Vechtstreek. De stad Amsterdam zal separaat beschouwd worden.
ArbeidsmarktOnderwijs
Kinderen en leraar in klaslokaal
Wetenschappelijk rapport - 2024

Arbeidsmarktramingen voortgezet onderwijs 2024 – regio Noord-Holland (onderdeel van een 14-delige reeks)

Dit rapport geeft een indruk van de toekomstige arbeidsmarkt voor leraren in het voortgezet onderwijs (vo) in de regio Noord-Holland, bestaande uit arbeidsmarktregio’s Noord-Holland Noord, Zaanstreek/Waterland, Zuid-Kennemerland en IJmond, Groot Amsterdam en de Gooi en Vechtstreek. De stad Amsterdam zal separaat beschouwd worden.
ArbeidsmarktOnderwijs
Leerlingen aan het studeren