Kwaliteit en kwantiteit zijn kernwoorden als het gaat om onderwijsbeleid. Centerdata helpt om deze grootheden inzichtelijk te maken.
Zijn er in de toekomst voldoende leerkrachten om aan de vraag te voldoen? En wat kosten deze leerkrachten? Waar komen pas afgestudeerde leraren terecht? Deze, en vele andere vragen, houden spelers als het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), sectorraden, onderwijsbonden en schoolbesturen bezig.
We voeren een groot aantal projecten uit op dit gebied, variërend van het houden van interviews, literatuuronderzoek, opzetten en afnemen van enquêtes, data-analyse, bouw van complexe econometrische (prognose) modellen en het ontsluiten van data via een interactieve website.
In veel gevallen kiezen we in overleg voor een onderzoeksaanpak die bestaat uit meerdere van deze methoden. Dit om alle relevante aspecten boven de tafel te krijgen en de problematiek van meerdere kanten te belichten.
De onderzoeksresultaten worden vaak gepresenteerd in de vorm van een rapport met een eindpresentatie, maar soms volstaat het opleveren van een dataset, een spreadsheet, of heeft het eindresultaat de vorm van een softwareproduct zoals een website of een programma.