AFM Consumentenmonitor – Bezit van financiële producten

Dit rapport bevat de resultaten van de Consumentenmonitor die in mei 2024 (Q2 2024) is uitgevoerd in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het veldwerk is uitgevoerd in het LISS panel tussen 6 mei en 9 juni 2024. De vragenlijst is ingevuld door een steekproef die representatief is voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. De vragenlijst behandelde verschillende financiële onderwerpen, waaronder het bezit van financiële producten. Alle in de tekst genoemde verschillen tussen groepen consumenten (zoals leeftijdsgroepen) in dit rapport zijn statistisch significant, tenzij anders vermeld.

Enkele bevindingen:

  • Het aandeel van de Nederlanders dat aangeeft beleggingen te hebben is iets gestegen ten opzichte van vorig jaar.*
  • Ongeveer de helft van de Nederlanders zegt een hypotheek en/of overlijdensrisicoverzekering te hebben, een kwart beleggingen en een op de tien een consumptief krediet of lening.
  • De belangrijkste reden om niet te beleggen is een gebrek aan kennis.
  • De helft van de Nederlanders vindt dat de financiële markt in Nederland goed georganiseerd is.
  • Een op de 20 Nederlanders zegt een spaarrekening in vreemde valuta te hebben (gehad).
  • Ruim vier op de tien Nederlanders geeft aan dat de financiële situatie van hun huishouden is verbeterd ten opzichte van een jaar geleden.*

*Verschillen met voor 2022 kunnen (deels) worden veroorzaakt door gebruik van een ander type panel (probability vs. non-probability).

AFM Consumentenmonitor

Hoe maken consumenten keuzes met betrekking tot financiële producten zoals hypotheken en beleggingen? En hoe ervaren zij hun financieel welzijn? Sinds 2021 onderzoekt Centerdata in opdracht van de AFM deze en soortgelijke vragen in het kader van de Consumentenmonitor. De monitor biedt inzicht in trends in het gedrag en de opvattingen van consumenten over de tijd. Deze monitor wordt sinds 2004 elk halfjaar uitgevoerd.

Doelstellingen

De Consumentenmonitor heeft twee primaire doelstellingen:

  • Het beschrijven van het gedrag en de attitudes van financiële consumenten.
  • Het in kaart brengen van markt- en productaspecten binnen de financiële sector.
Download rapport