Dit rapport bevat de resultaten van de Consumentenmonitor die in mei 2024 (Q2 2024) is uitgevoerd in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het veldwerk is uitgevoerd in het LISS panel tussen 6 mei en 9 juni 2024. De vragenlijst is ingevuld door een steekproef die representatief is voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. De vragenlijst behandelde verschillende financiële onderwerpen, waaronder kredieten. Alle in de tekst genoemde verschillen tussen groepen consumenten (zoals leeftijdsgroepen) in dit rapport zijn statistisch significant, tenzij anders vermeld.
Enkele bevindingen:
- Het krediet dat het vaakst voorkomt is een creditcard met afschrijving ineen.
- Een op de vijf Nederlanders die gebruik maakten van roodstaan op hun betaalrekening geeft aan in de afgelopen 12 maanden een betalingsachterstand te hebben (gehad).
- Drie op de tien Nederlanders heeft in de afgelopen 12 maanden gebruik gemaakt van achteraf betalen – meestal vaker dan één keer tot maandelijks.
- Jongeren geven aan frequenter gebruik te hebben gemaakt van achteraf betalen dan ouderen.
- Een derde geeft aan dat het bij achteraf betalen niet (altijd) gelukt is om binnen de gestelde termijn te betalen.
- Een kwart tot ruim een derde ziet een creditcard, achteraf betalen en telefoonkrediet niet als het aangaan van een schuld.
AFM Consumentenmonitor
Hoe maken consumenten keuzes met betrekking tot financiële producten zoals hypotheken en beleggingen? En hoe ervaren zij hun financieel welzijn? Sinds 2021 onderzoekt Centerdata in opdracht van de AFM deze en soortgelijke vragen in het kader van de Consumentenmonitor. De monitor biedt inzicht in trends in het gedrag en de opvattingen van consumenten over de tijd. Deze monitor wordt sinds 2004 elk halfjaar uitgevoerd.
Doelstellingen
De Consumentenmonitor heeft twee primaire doelstellingen
- Het beschrijven van het gedrag en de attitudes van financiële consumenten.
- Het in kaart brengen van markt- en productaspecten binnen de financiële sector.