Dit rapport presenteert de resultaten van de Consumentenmonitor die in mei 2024 (Q2 2024) is uitgevoerd in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het veldwerk vond plaats tussen 6 mei en 9 juni 2024 en werd uitgevoerd in het LISS panel. De vragenlijst is ingevuld door een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. De enquête richtte zich op diverse financiële thema’s, waaronder het bezit van financiële producten, verzekeringen, kredieten en pensioen. Tenzij anders vermeld, zijn alle genoemde verschillen tussen consumentengroepen (zoals leeftijdscategorieën) in dit rapport statistisch significant.
Enkele bevindingen:
- Ruim 8 op de 10 Nederlanders geeft aan een aansprakelijkheids- en/of een inboedelverzekering te hebben.
- De meerderheid van de Nederlanders die hun verzekering een jaar of langer geleden hebben afgesloten, heeft in het afgelopen jaar niet onderzocht of zij elders een lagere premie konden vinden.
- Verzekerden die hun verzekering via een vergelijkingssite hebben afgesloten, deden dit vaker minder dan vijf jaar geleden. Bovendien kijken zij vaker of zij hun verzekering elders goedkoper kunnen afsluiten.
- De meeste Nederlanders sluiten hun verzekering rechtstreeks af bij de verzekeraar.
- De voornaamste reden om bij een verzekeraar te blijven is tevredenheid over de dienstverlening.
- Ongeveer 1 op de 8 Nederlanders met een partner geeft aan, bij het wegvallen van een inkomen, niet drie maanden de vaste lasten te kunnen betalen.
AFM Consumentenmonitor
Hoe maken consumenten keuzes met betrekking tot financiële producten zoals hypotheken en beleggingen? En hoe ervaren zij hun financieel welzijn? Sinds 2021 onderzoekt Centerdata in opdracht van de AFM deze en soortgelijke vragen in het kader van de Consumentenmonitor. De monitor biedt inzicht in trends in het gedrag en de opvattingen van consumenten over de tijd. Deze monitor wordt sinds 2004 elk halfjaar uitgevoerd.
Doelstellingen
De Consumentenmonitor heeft twee primaire doelstellingen
- Het beschrijven van het gedrag en de attitudes van financiële consumenten.
- Het in kaart brengen van markt- en productaspecten binnen de financiële sector.