Arbeidsmarktramingen onderwijsregio’s voortgezet onderwijs 2024 – landsdeel Noordwest-Nederland (onderdeel van een vijfdelige reeks)

Onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap – De arbeidsmarkt voor leraren kenmerkt zich al diverse jaren door krapte. Om die krapte het hoofd te bieden, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de verwachtingen voor de arbeidsmarkt. Dit rapport draagt bij aan de arbeidsmarktanalyse van onderwijsregio’s door een indruk te geven van de toekomstige arbeidsmarkt voor leraren in het voortgezet onderwijs (vo) in de onderwijsregio’s in landsdeel Noordwest-Nederland. Dit betreft de onderwijsregio’s Midden Nederland VO MBO, Amsterdamse Onderwijsregio, Noord-Holland Noord i.o., Almere Lelystad, Kennemerland & Groot-Amsterdam, Utrecht Leert-Stad en Zaanstreek Waterland. Dit rapport is tot stand gekomen in samenwerking met de Realisatie-Eenheid.

De voorspellingen voor de arbeidsmarkt in de onderwijsregio’s in Noordwest-Nederland zijn gebaseerd op de landelijke ramingen en komen tot stand met behulp van Mirror. Dit is een model voor de onderwijsarbeidsmarkt dat in opdracht van het ministerie van OCW ontwikkeld is door Centerdata. Het model gaat uit van het huidig geldende beleid en is gebaseerd op arbeidsmarktgedrag van leraren uit het verleden.

Toenemende tekorten

De belangrijkste graadmeter voor de arbeidsmarkt zijn de tekorten en de verwachtingen daaromtrent. In alle onderwijsregio’s in Noordwest-Nederland verwachten we toenemende tekorten. Voor onderwijsregio Utrecht Leert-Stad worden er tekorten rond het landelijk gemiddelde verwacht. De overige onderwijsregio’s in Noordwest-Nederland zullen naar verwachting gedurende bijna de gehele ramingsperiode hogere tekorten kennen dan het landelijk gemiddelde.

Grootste tekorten bij Nederlands en Wiskunde

Tekorten zullen zich niet bij ieder vak in gelijke mate voordoen. We verwachten dat tekorten zich in Noordwest-Nederland, gemeten in fte, met name concentreren rond de vakken Nederlands, Wiskunde, Frans, Natuurkunde, Duits en Scheikunde. Bij de vakken Wiskunde en Nederlands zullen zich, gemeten in fte, naar verwachting de grootste tekorten voordoen.

Toename in gemiddelde betrekkingsomvang

We verwachten dat leraren, mogelijk mede ingegeven door de tekorten, gemiddeld meer zullen gaan werken. Desondanks verwachten we dat de tekorten zullen toenemen.

Download rapport