Nu er steeds minder post bezorgd wordt, veranderen postdiensten hun werkwijze. Bezorging duurt langer en/of post wordt op minder dagen bezorgd. De ACM heeft Centerdata gevraagd om te onderzoeken hoe consumenten hier tegenover staan en welke consequenties dit voor ze heeft. De nadruk ligt daarbij op consequenties voor kwetsbare consumenten die mogelijk meer afhankelijk zijn van postdiensten.
Dit thema is onderzocht middels een online vragenlijst in het LISS panel. In deze vragenlijst werden eerst algemene vragen gesteld over post en postdiensten om bijvoorbeeld te achterhalen hoeveel (en welke) post mensen versturen en hoe belangrijk dit voor ze is. Daarna werd verder ingegaan op hoe consumenten zouden staan tegenover bepaalde aanpassingen in de dienstverlening van postdiensten.
Ook een conjoint experiment (ook wel vignettenstudie) maakte deel uit van de vragenlijst. Bij deze methode worden denkbeeldige keuzes voorgelegd aan respondenten. De kenmerken van de keuzeopties worden daarbij systematisch gevarieerd, zodat vastgesteld kan worden hoe belangrijk deze kenmerken zijn voor de keuze. Hier zetten we het conjoint experiment in om te onderzoeken hoe belangrijk bezorgsnelheid, betrouwbaarheid en prijs zijn in het bepalen van voorkeuren betreffende postdiensten.
Uit het onderzoek bleek onder andere dat mensen het niet nodig vinden dat post altijd de volgende dag bezorgd wordt. Belangrijker vinden ze dat er niks misgaat bij de bezorging.