Dit rapport beschrijft de eerste landelijke meting van de tekorten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). De meting is verricht met behulp van online vragenlijsten waarin onderwijsteams in het mbo naar het tekort aan docenten en instructeurs op peildatum 1 oktober 2024 is gevraagd. Daarbij is zowel naar openstaande als verborgen tekorten gevraagd. De respons, gemeten in studentenaantallen die onderwijs krijgen van de onderwijsteams, is 32%.
Schatting landelijke tekorten
De respons van de meting is voldoende om een schatting te maken van de landelijke personeelstekorten in fte in het mbo. We schatten het landelijke tekort aan docenten tussen 900 en 1.400 fte. En het landelijk tekort aan instructeurs tussen 40 en 100 fte. Deze schattingen zijn gebaseerd op de gemeten tekorten, die we hieronder samenvatten voor docenten respectievelijk instructeurs.
Gemeten tekorten aan docenten
Het gemeten tekort aan docenten voor de responderende onderwijsteams is 4,1% van de werkgelegenheid voor docenten. Het gaat daarbij om het totaal van openstaande vacatures en verborgen tekorten, zowel voor reguliere als voor vervangingsposities.
Uit de meting blijkt ook dat een meerderheid van 63% van de onderwijsteams géén tekort aan docenten ervaart. De overige 37% van de onderwijsteams ervaart in meer of mindere mate tekorten. Deze tekorten bestaan voor 76% uit openstaande vacatures. 14% is een verborgen tekort dat wordt ingevuld door een medewerker die niet voldoet aan de benoembaarheidseisen. 7% is een verborgen tekort dat wordt ingevuld door een medewerker die inhoudelijk niet aan de bekwaamheidseisen voldoet. En 3% is een verborgen tekort dat wordt opgelost door het geven van minder lessen.
De tekorten verschillen voor regionale opleidingscentra (roc) en beroepscolleges. Bij roc’s gaat het om een tekortpercentage van 4,3% en bij beroepscolleges om een tekortpercentage van 2,6%. De grootste procentuele tekorten zijn te vinden bij beroepsgerichte onderdelen uit opleidingen binnen de sector-kamers (zoals gedefinieerd door SBB) Specialistisch vakmanschap, Mobiliteit, transport, logistiek en maritiem, Entree en Techniek en gebouwde omgeving. Ook bij de generieke onderdelen Nederlands en Rekenen zijn de procentuele tekorten relatief groot.
Gemeten tekorten aan instructeurs
De meerderheid van de responderende teams (72%) heeft ook werkgelegenheid voor instructeurs. De gemeten tekorten aan instructeurs voor deze onderwijsteams zijn relatief lager dan de tekorten aan docenten (2,9% versus 4,1%). Ook hier gaat het om het totaal van openstaande vacatures en verborgen tekorten, zowel voor reguliere als voor vervangingsposities.
Uit de meting blijkt ook dat de meeste onderwijsteams géén tekort aan instructeurs ervaren: 89%. De overige 11% van de onderwijsteams ervaart dus wel in meer of mindere mate tekorten. Deze tekorten bestaan voornamelijk uit openstaande vacatures.
Net als bij de docententekorten zijn de gemeten tekorten voor regionale opleidingscentra (roc) wat hoger (3,3%) dan bij de beroepscolleges (1,3%).