Influencers delen regelmatig persoonlijke, aansprekende berichten over een bepaald thema (zoals mode of voeding) op sociale media en bouwen daarmee een band op met hun volgers. Dat maakt ze interessant voor merken, die influencers graag hun band met volgers laten inzetten om producten onder de aandacht te brengen. Wanneer influencers producten aanprijzen, moeten ze daarin transparant zijn. In veel gevallen zijn ze verplicht bij hun bericht een sponsorvermelding te plaatsen waarin benoemd wordt dat ze voor dit bericht een vorm van vergoeding ontvangen.
Het is echter niet duidelijk hoe een dergelijke sponsorvermelding het best vormgegeven kan worden en in hoeverre bestaande tools zoals die aangeboden worden door platformen als Instagram en YouTube al voldoen. Dit literatuuronderzoek, uitgevoerd voor het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT), biedt een overzicht van de literatuur over dit thema. Daarmee wordt een completer beeld geschetst van wat sponsorvermeldingen wel of niet effectief maakt in het aan volgers duidelijk maken dat er sprake is van reclame. De inzichten die daaruit voortkomen kunnen helpen een kritische blik te werpen op het huidige beleid en bijdragen aan eventuele nieuwe regelgeving.